نقش نظریه های ادبی در خلق آثار ادبی با توجه با اندیشه ها و سروده های یدالله رویایی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده مرضیه رحیمی
- استاد راهنما امیر مومنی هزاوه مجتبی بشر دوست
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
امروزه نظریه های ادبی با بسط و گسترش روزافزون، علاوه بر آن که به خوانش آثار کمک می کنند، و به کار منتقد انسجام می بخشند، آفرینش آثار را نیز تحت تأثیر قرار داده اند، به طوری که بخش عمده ای از ادبیات معاصر تحت تأثیر نظریه های ادبی می باشد. این تأثیر، هم از طریق منتقد و خواننده و هم از طریق دستگاه فکری خود نویسنده امکان پذیر است. یدالله رویایی نیز در شمار کسانی است که از نظریه ها تأثیر پذیرفته است. زیرا تلاش برای آشنایی زدایی در شعر، یکی از مهم ترین تأثیراتی است که نظریه ی فرمالیسم بر شعر او داشته است. او در تمام دفترهای شعری خود، دست به هرنوع آشنایی زدایی برای رسیدن به تازگی و غرابت، می زند. از فرم نوشتنِ شعر گرفته تا مفهوم و.... رویایی حتی تصویر و ایجاز را که از دیگر مولفه هایی اند که در پی رسیدن به آن هاست نیز، در جهت آشنایی زدایی به کار می گیرد. چرا که به نظر او تصویری که مایه ی خیالی گسترده و تازگی ندارد، ارزشی ندارد. یکی دیگر از ویژگی هایی که شعر در نظر رویایی باید داشته باشد، ابهام است. او در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. اگرچه به زعم بسیاری، این از ویژگی های منفی شعر اوست اما او در شعرش در پی رسیدن به کلام متصنع و دشوار نیست، بلکه می خواهد به ابهام هنری برسد که موجب بصیرتی در خواننده شود و او را در خلق شعر خود سهیم کند. تعهد نیز از مهم ترین دغدغه های رویایی است. زیرا اصلاً مکتب حجم گرایی برای مقابله با شعر متعهدی که در دهه ی چهل جریان داشت به وجود آمده است. رویایی در شعرش به چیزی جز شعر متعهد نیست. این به معنای بی تفاوتی او نسبت به انسان نیست، بلکه او معتقد به درون متعهد است نه شعر متعهدی که در زیر پرچم ایدئولوژی ای خاص سینه بزند. درنتیجه رویایی که سالها در پی تئوریزه کردن نظریات خود به صورت مکتوب بوده، توانسته است به آن نظریات خود در شعر عمل کند و آن ها را به اجرا درآورد. و در حقیقت شعر رویایی به چهار مولفه ای که در تئوری هایش به کرات تکرار می شود، تا حد زیادی مطابقت دارد. با تمام این ها، پرونده ی شاعری رویایی هم چنان باز است و هنوز جایگاه کلی شعر او در مجموعه ی آثار، معین نشده است.
منابع مشابه
تحلیل نسبت شعر و نظریه در آثار یدالله رویایی
سالهای اول دهۀ چهل هجری شمسی دورۀ ظهور موج نو در شعر فارسی است. جریانی که مقدمۀ ظهور شعر حجم در اواخر این دهه است. بیانیۀ شعر حجم که در زمستان1348 به امضای عدهای از شعرا، نویسندگان و سینماگران ایران رسید چشماندازی شاعرانه را در برابر مخاطبان شعر فارسی قرار میداد؛ اما مصادیق این بیانیه چندان در شعر شاعران حجم گرا قابل تشخیص نبود. این موضوع که نسبت موارد مطرح شده در بیانیۀ شعر حجم و شعر یدالل...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملنقش «تربیتی خود» در اندیشه های ادبی و عرفانی مولوی و اقبال لاهوری
در فلسفه تعلیم و تربیت، نقش تربیتی خود بسیار مهم و مورد توجه است. به همین علت موضوع از منظر دو حکیم و در دو سرزمین مورد بررسی و تطبیق قرار گرفته شده است. هدف مقاله حاضر مطالعه مفهوم «نقش تربیتی خود» و چگونگی تربیت آن در نظام فکری و اندیشگی مولوی و اقبال لاهوری است. مسألهای که در این زمینه مطرح میشود؛ آن است که معرفت نفس یا شناخت خود و نحوه تربیت آن نزد مولانا و اقبال چه همسانیها و تفاوتهایی ...
متن کاملتأملی در ویژگی های ادبی و زبانی ماشین نوشته ها
ادبیات جاده ای که از ژانرهای ادبیات فولکوریک محسوب میشود با عناوین دیگری چون: ادبیات سیار، ادبیات کامیونی، ادبیات بیابانگرد، ادبیات ماشینی، ماشین نوشته ها و خودرو نوشته ها نیز کاربرد دارد. این نوشته ها که ساخته ذهن مردان جاده است، بیان هنری زیبایی از رنج و اندوه انسان نسبت به ذات خود، اسرار و رموز جهان هستی، مطیع شدن در برابر قضا و قدر و سپردن امور به دست تقدیر و سرنوشت است. اگرچه بیشتر ابیات...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023